זמירות ישראל (ג)
תיעוד 19
אהבת עולם / דרור יקרא-פיניע חזן / מלך רחמן / מעוז צור
תאריך תיעוד: 15/11/2021
אַהֲבַת עולָם בֵּית יִשרָאֵל עַמְּךָ אָהָבְתָּ. תּורָה וּמִצְות חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים אותָנוּ לִמַּדְתָּ. עַל כֵּן ה' אֱלהֵינוּ בְּשָׁכְבֵנוּ וּבְקוּמֵנוּ נָשיחַ בְּחֻקֶּיךָ. וְנִשמַח בְּדִבְרֵי תַלְמוּד תורָתֶךָ וּבְמִצְותֶיךָ לְעולָם וָעֶד:
כִּי הֵם חַיֵּינוּ וְארֶךְ יָמֵינוּ וּבָהֶם נֶהְגֶּה יומָם וָלָיְלָה:
וְאַהֲבָתְךָ אַל תָּסִיר מִמֶּנּוּ לְעולָמִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה'. אוהֵב עַמּו יִשרָאֵל:
דְּרור יִקְרָא לְבֵן עִם בַּת.
וְיִנְצָרְכֶם כְּמו בָבַת.
נְעִים שִׁמְכֶם וְלא יוּשְׁבַּת
שְׁבוּ וְנוּחוּ בְּיום שַׁבָּת.
דְּרושׁ נָוִי וְאוּלָמִי
וְאות יֶשַׁע עֲשה עִמִּי
נְטַע שורֵק בְּתוךְ כַּרְמִי
שְׁעֵה שַׁוְעַת בְּנֵי עַמִּי.
דְּרוךְ פּוּרָה בְּתוךְ בָּצְרָה.
וְגַם בָּבֶל אֲשֶׁר גָּבְרָה
נְתוץ צָרַי בְּאַף וְעֶבְרָה.
שְׁמַע קולִי בְּיום אֶקְרָא.
אֱלהִים תֵּן בַּמִּדְבָּר הַר
הֲדַס שִׁטָּה בְּרושׁ תִּדְהָר
וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר.
שְׁלומִים תֵּן כְּמֵי נָהָר.
הֲדוךְ קָמַי אֵל קַנָא
בְּמוג לֵבָב וּבַמְגִינָה
וְנַרְחִיב פֶּה וּנְמַלְאֶנָּה
לְשׁונֵנוּ לְךָ רִנָּה.
דְּעֵה חָכְמָה לְנַפְשֶׁךָ
וְהִיא כֶתֶר לְראשֶׁךָ.
נְצור מִצְוַת קְדושֶׁיךָ.
שְׁמור שַׁבָּת קָדְשֶׁךָ:
מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ. טוב וּמֵטִיב הִדָּרֶשׁ לָנוּ. שׁוּבָה אֵלֵינוּ בַּהֲמון רַחֲמֶיךָ. בִּגְלַל אָבות שֶׁעָשוּ רְצונֶךָ. בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִלָּה וְכונֵן מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכונו. וְהַרְאֵנוּ בְּבִנְיָנו וְשמְּחֵנוּ בְּתִקּוּנו. וְהָשֵׁב כּהֲנִים לַעֲבודָתָם וּלְוִיִּם לְשִׁירָם וּלְזִמְרָם. וְהָשֵׁב יִשרָאֵל לִנְוֵיהֶם. וְשָׁם נַעֲלֶה וְנֵרָאֶה וְנִשְׁתַּחֲוֶה לְפָנֶיךָ בְּשלוש פַּעֲמֵי רְגָלֵינוּ כַּכָּתוּב בְּתורָתֶךָ. שלוש פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱלהֶיךָ בַּמָּקום אֲשֶׁר יִבְחָר. בְּחַג הַמַּצּות. וּבְחַג הַשָּׁבֻעות. וּבְחַג הַסֻּכּות. וְלא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי ה' רֵיקָם. אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדו כְּבִרְכַּת ה' אֱלהֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן לָךְ:
מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי
לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ
תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי
וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ
לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ
מִצָּר הַמְנַבֵּחַ
אָז אֶגְמֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר
חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ
רָעוֹת שָׂבְעָה נַפְשִׁי
בְּיָגוֹן כֹּחִי כָּלָה
חַיַּי מֵרְרוּ בְקֹשִׁי
בְּשִׁעְבּוּד מַלְכוּת עֶגְלָה
וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה
הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה
חֵיל פַּרְעֹה וְכָל זַרְעוֹ
יָרְדוּ כְּאֶבֶן בִּמְצוּלָה
דְּבִיר קָדְשׁוֹ הֱבִיאַנִי
וְגַם שָׁם לֹא שָׁקַטְתִּי
וּבָא נוֹגֵשׂ וְהִגְלַנִי
כִּי זָרִים עָבַדְתִּי
וְיֵין רַעַל מָסַכְתִּי
כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי
קֵץ בָּבֶל זְרֻבָּבֶל
לְקֵץ שִׁבְעִים נוֹשַׁעְתִּי
כְּרוֹת קוֹמַת בְּרוֹשׁ בִּקֵּשׁ
אֲגָגִי בֶּן הַמְּדָתָא
וְנִהְיָתָה לוֹ לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ
וְגַאֲוָתוֹ נִשְׁבָּתָה
רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ
וְאוֹיֵב שְׁמוֹ מָחִיתָ
רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו
עַל הָעֵץ תָּלִיתָ
יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי
אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים
וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי
וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים
וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים
נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים
בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה
קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים
'מלך רחמן' ו'מעוז צור'
נקודות אורה במעגל השנה הויזניצאי
ובידו הגדולה הוציא את הסגולה – בחג המצות: ה'אמרי חיים' זי"ע ידוע היה בתשוקתו העזה ל'פסח' ול'כזית מצה', לאלתר מאחר חג הסוכות היה מתכונן בדחילו ורחימו לחג הפסח, ספרו הק' מלא בדברי תורה על כל פרשיות השבוע המרמזים על פסח. כל אזכור קל של פסח היה 'מקפיץ' אותו כביכול. ולמשל בעלמא: פעם בט"ו לאחד החודשים הצביע על הלבנה ואמר 'לבנה כזו תאיר לנו בליל הסדר'…
ואכן, על אף צניעותו לאורך כל השנה להחביא את התלהבותו במצוות, ב'כזית מצה' פרצו כל הסכרים והוא היה מתמוגג בבכי בעת האכילה. וראה בארוכה בהגדה של פסח 'צמאה נפשי'.
ראש ימיני נשאת – חג הפורים: במוצאי החג, ליל שושן פורים, מתקיים מדי שנה ה'פורים שפיל', במהלכו עולים על השולחן מספר חסידים ומציגים עניין מסויים בעל מסר משמעותי במידות טובות או כדומה, בצורה משמחת.
נעשה נס לשושנים – חג החנוכה: מרן אדמו"ר שליט"א מדליק בכל לילה מלילות החנוכה את הנרות בהיכל בית המדרש הגדול ב'פרסומי ניסא' גדול לעיני אלפי חסידים. טרם ההדלקה מושר ניגון התעוררות מיוחד כ'לעשות רצונך אלקי חפצתי' וכד', אח"כ לשם יחוד וכו', ההדלקה, הפיוטים שאח"כ. בגמר הפיוטים מנגנים למשך כחצי שעה מניגוני היום על 'ועל הניסים' 'הנרות הללו' 'מעוז צור' וכד' שהחסידות עשירה בכאלו.
ובחג השבועות: חג השבועות הינו אחד מה'עליות לרגל' שבאים החסידים מהארץ ומהעולם להסתופף בצל הקודש. מרגעיו המיוחדים של החג הוא מעמד 'קדרותא דצפרא' בעת שעת מתן תורה, אחר לילה מלא תורה, מנגנים משירי היום ואומרים את פסוקי שופרות העוסקים במעמד קבלת התורה.
ובחג הסוכות: 'סוכות אין ויזניץ' הפך מזמן למילה נרדפת של שמחה פורצת גבולות. בכל לילה מלילות החג מתאספים אלפים לחוג את שמחת החג ב'שמחת בית השואבה' כשרבינו שליט"א מנצח בעוז ובתעצומות על השירה המשמחת מלווה בכלי זמר. תוך כדי המעמד נמכרים זכויות אמירת 'ט"ו שיר המעלות' כנהוג בסכומים עצומים לטובת המרכז העולמי. כמו"כ הם נרכשים ע"י אלפי דפי גפ"ת או שו"ע ע"י בחורי הישיבה ואברכי הכולל.