זמירות ישראל (ב)
תיעוד 18
ישמחו-שאץ / כבודו / לכה דודי
תאריך תיעוד: 26/10/2021
יִשְׂמְחוּ בְמַלְכוּתָךְ שׁוֹמְרֵי שַׁבָּת וְקוֹרְאֵי עֹנֶג
עַם מְקַדְּשֵׁי שְׁבִיעִי
כֻּלָּם יִשְׂבְּעוּ וְיִתְעַנְּגוּ מִטּוּבָךְ
וְהַשְּׁבִיעִי [נוסח אשכנז: וּבַשְּׁבִיעִי] רָצִיתָ בּוֹ וְקִדַּשְׁתּוֹ
חֶמְדַּת יָמִים אוֹתוֹ קָרָאתָ
זֵכֶר לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית
כְּבוֹדוֹ מָלֵא עוֹלָם מְשָׁרְתָיו שׁוֹאֲלִים זֶה לָזֶה
אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ לְהַעֲרִיצוֹ
לְעֻמָּתָם מְשַׁבְּחִים וְאוֹמְרִים
מִמְּקוֹמוֹ הוּא יִפֶן בְּרַחֲמָיו לְעַמּוֹ
וְיָחוֹן עַם הַמְיַחֲדִים שְׁמוֹ עֶרֶב וָבוֹקֶר בְּכָל יוֹם תָּמִיד
פַּעֲמַיִם בְּאַהֲבָה שְׁמַע אוֹמְרִים
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
שָׁמור וְזָכור בְּדִבּוּר אֶחָד
הִשְׁמִיעָנוּ אֵל הַמְּיוּחָד
ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד
לְשֵׁם וּלְתִפְאֶרֶת וְלִתְהִלָּה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה
כִּי הִיא מְקור הַבְּרָכָה
מֵראשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה
סוף מַעֲשֶׂה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה
קוּמִי צְאִי מִתּוךְ הַהֲפֵכָה
רַב לָךְ שֶׁבֶת בְּעֵמֶק הַבָּכָא
וְהוּא יַחְמול עָלַיִךְ חֶמְלָה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי
לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עַמִּי
עַל יַד בֶּן יִשַּׁי בֵּית הַלַּחְמִי
קָרְבָה אֶל נַפְשִׁי גְּאָלָהּ
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
הִתְעורְרִי
הִתְעורְרִי
כִּי בָא אורֵךְ קוּמִי אורִי
עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי
כְּבוד ה' עָלַיִךְ נִגְלָה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
לא תֵבושִׁי וְלא תִכָּלְמִי
מַה תִּשְׁתּוחֲחִי וּמַה תֶּהֱמִי
בָּךְ יֶחֱסוּ עֲנִיֵּי עַמִּי
וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
וְהָיוּ לִמְשִׁסָּה שׁוסָיִךְ
וְרָחֲקוּ כָּל מְבַלְּעָיִךְ
יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אֱלהָיִךְ
כִּמְשׂושׂ חָתָן עַל כַּלָּה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
יָמִין וּשְׂמאל תִּפְרוצִי
וְאֶת ה' תַּעֲרִיצִי
עַל יַד אִישׁ בֶּן פַּרְצִי
וְנִשְׂמְחָה וְנָגִילָה
לְכָה דודִי לִקְרַאת כַּלָּה. פְּנֵי שַׁבָּת נְקַבְּלָה
ויזניץ – חיל הנגינה!
כבכל צבא – כך היה אומר בקדשו רביה"ק ה'אמרי חיים' – גם בצבא ד', קיימים פלוגות וקבוצות מסווגים, כל קהילה, עדה, חצר או מגזר הם פלוגה אחרת בצבאו של הקב"ה, כולם אהובים ברורים וגיבורים.
ויזניץ – היה אומר – היא 'צבא הנגינה', החיילים הממונים על הרמת המורל בשירה נכונה, קצבית ואיכותית.
ואכן, מאז ומעולם הייתה ידועה ויזניץ ומפורסמת כבעלת הנגינה של כלל ישראל, הן בנוסח התפילה, והן בניגוני ויזניץ המופלאים. במשך הדורות עמדו לה לויזניץ מלחינים מוכשרים רבים שהטעימו וחיברו ניגוני קודש לרבבות, חלקם הרב נתקבל בכל העולם החסידי כנכסי צאן ברזל. בפרט ידועים בעולם ניגוני השבת של ויזניץ (מנוחה ושמחה, רחם ושורה ארוכה נוספת) הגדושים אהבה עזה אל השבת. בין המלחינים המפורסמים יותר: ר' ניסן יוסט ע"ה, ר' קלמן שטעקל ע"ה, ולהבחל"ח ר' יצחק אונגר הי"ו ר' יעקב יודא דסקל הי"ו ועוד, וכן חסידים רבים חיברו ניגונים. מלבד אלו 'ירשו' בויזניץ ניגונים רבים מכל החצרות, ישנים וחדשים, חב"ד, סקולען, מודזיץ, גור, סקווער ועוד.
עבודה ומלאכה רבה מושקעים במלאכת הנגינה בחצה"ק. מקהלה מלכותית מלווה כל 'טיש' ופעמים אפי' בתפילות (ב'לכה דודי' וכד'), המקהלה מתחילה את הניגונים, משמרת את הקצב, ואף שרה הרבה לבדה לכבוד הבורא והשבת, רבינו שליט"א במשך השולה"ט עסוק עם ה'משוררים' ועם הקצב ומשקיע הרבה בהחדרת ניגונים טהורים וצורת שירה נכונה.
גם ה'שמחות' בבית המלכות הופכים לנעלים יותר עם ה'ויזניצע קאפליע' המיטיבים נגן בטוטו"ד ובשמחה נעלה המגביהה את משתתפי השמחה כולה למעלה למעלה כשרבינו שליט"א באנפאה נהירין מעודד בידיו הקדושות ובכל עצמותיו את השירה.
באמתחתה של 'ויזניץ' דיסקים רבים להחדרת ניגוני החצר, מחולקים לפי מועדים או מלחינים או כל סדר אחר. בשנים האחרונות קובצו לפונדק אחד רוב הדיסקים, בראשם סדרת 'א ויזניצע ניגון' ו'סוכות אין ויזניץ' וחולקו במתת מיוחד ע"י 'איגוד מוסדות ויזניץ' תחת השם 'נכספה'.
וכבר אמרו הצדיקים כי היכל הנגינה סמוך להיכל התשובה וממילא כח הנגינה רבה סגולתה להתעוררות בתשובה והדבר מוחש בעת השירה הויזנצאית הסוחפת שהצד השוה שבכולן שדרכם לעורר ולשפר את המעשים.
אז ישיר… ובני ישרא"ל!